Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Utfall av pasientklager på tannbehandling – rapport fra NPE 2009-2012

Norsk pasientskadeerstatning, NPE, har publisert rapport for saker i privat helsetjeneste inkludert den private tannhelsetjenesten. Rapporten omfatter alle saker fra 2009 til 2012, og viser at klager på tannbehandling utgjør nesten halvparten av alle sakene.

Denne artikkelen er over 11 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Totalt 333 pasienter i privat helsesektor fikk medhold på klager. I tre fjerdedeler av sakene begrunnet NPE vedtaket med svikt i behandlingen. Nest hyppigste årsak til medhold er svikt i diagnostikk (52 saker). 14 pasienter har fått medhold på grunnlag av informasjonssvikt.

Klager på tannbehandling utgjør nesten 50 % av alle saker og 72 % av sakene der klager har fått medhold på grunn av svikt i behandlingen, gjelder tannbehandling.

NPE utbetalte nesten 32 millioner kroner i erstatning i perioden 2009-2012, hvor 40 % av det samlede utbetalingsbeløpet gjaldt tannbehandling. Erstatningsutbetalingene for tannbehandling beløp seg fra 5000 kroner til i overkant av 600 000 kroner. For første halvår 2013 utgjorde utbetaling etter klage på tannbehandling mer enn 49 % av NPEs samlede utbetaling.

Mangelfull og manglende behandling
Rapporten viser at 97 % av sakene som skyldes svikt i behandlingen på grunn av mangelfull eller manglende behandling, er tannlegesaker. Disse sakene omhandler hele spekteret av tannbehandling som rotfylling, kronebehandling, innsetting av broer og implantater, trekking av visdomstenner samt diagnostisering og behandling av tannkjøttsykdommer. Det kan her være snakk om mangelfull behandling over flere år med påfølgende tannskader eller at spesifikk behandling som for eksempel bro-behandling eller rotfyllinger har vært mangelfull. I en del tilfeller har tannlegen ikke brukt kofferdam.

Ved gjennomgang av årsak til medhold viser det seg at flest pasienter har fått medhold på grunn av mangelfull eller manglende behandling eller undersøkelse. Det er også en rekke saker hvor det er konkludert med at behandlingen er utført feil. I tillegg er journalføringen for dårlig i en del saker.

Når det gjelder feil behandlingsteknikk eller-metode er 68 prosent tannlegesaker. Eksempler er dårlig tilpasning av bro/kroner eller nerveskade i tunge.

Tannlegesakene utgjør 65 % av sakene der manglende indikasjon for operasjon eller behandling er registrert og i gruppa mangelfull journalføring er 64 % tannlegesaker.

Når det gjelder svikt i diagnostikk utgjør tannlegesakene nesten en tredjedel. Disse gjelder for en stor del forsinket diagnostisering av tannkjøttsykdom tross symptomer.

Den totale medholdsandelen er 35 %. Imidlertid har tannlegesakene en medholdsandel på 42 %.

Eksempler på tannbehandlingssaker

Medhold:
Kvinne i 60-årene ønsket porselenskroner på de fleste av tennene. Hun ble behandlet i narkose på grunn av tannlegeskrekk. I ettertid løsnet syv kroner. Det ble også behov for rotbehandling av en tann.

NPEs vurdering:
Tennene ble slipt for kraftig ned slik at det ble dårlig feste til kronene. I tillegg var det tvilsom indikasjon for såpass omfattende behandling siden indikasjonen hovedsakelig var kosmetisk. Hun ble heller ikke godt nok informert om risiko for komplikasjoner før behandlingen.

 

Avslag:
Kvinne i 40-årene fikk fjernet tannstein hos tannlegen. Hun mener at emaljen ble pusset vekk fra tennene i denne forbindelse, og at det har framskyndet dårlig tannstatus og tannråte.

NPEs vurdering:
Det er ikke sannsynlig sammenheng mellom behandlingen og skaden. Tannstein fjernes med instrumenter som er spesielt utviklet for dette, og gir ingen slitasje på tannemaljen.

Se andre eksempler fra NPEs nettsted:
Om nerveskade
Om rotfylling

Se NPEs faktaark om klager på tannbehandling

Les hele rapporten her

Finansiering av erstatning
I NPE er privat helsetjeneste egen ordning som skal ha sitt eget regnskap adskilt fra forvaltningen av offentlig helsetjeneste. Forutsetningen for finansieringsordningen for privat helsetjeneste er at de private helseaktørene dekker kostnader til behandling av sakene (driftsutgiftene) og eventuell erstatningsutbetaling gjennom innbetaling av årlige tilskudd til NPE. Tilskuddene inntektsføres på fondet for privat helsetjeneste. Utbetalte erstatninger belastes tilsvarende fondet. Erstatningene er en rettighetsbasert ytelse som ikke styres av innestående beløp på fondet. Manglende oppslutning om ordningen kan derfor føre til at de som har meldt seg inn må dekke en større grad av andelene enn forutsatt. De private virksomhetene har melde- og tilskuddsplikt. Pliktforsømmelse er straffbart og manglende betaling av tilskudd kan føre til regresskrav fra NPE.

 

TKØ har utviklet et program for egenevaluering av journalføring. Det finner du her.

Del artikkelen