Norsk pasientskadeerstatning, NPE, har publisert rapport for saker i privat helsetjeneste inkludert den private tannhelsetjenesten. Rapporten omfatter alle saker fra 2009 til 2012, og viser at klager på tannbehandling utgjør nesten halvparten av alle sakene.
Totalt 333 pasienter i privat helsesektor fikk medhold på klager. I tre fjerdedeler av sakene begrunnet NPE vedtaket med svikt i behandlingen. Nest hyppigste årsak til medhold er svikt i diagnostikk (52 saker). 14 pasienter har fått medhold på grunnlag av informasjonssvikt.
Klager på tannbehandling utgjør nesten 50 % av alle saker og 72 % av sakene der klager har fått medhold på grunn av svikt i behandlingen, gjelder tannbehandling.
NPE utbetalte nesten 32 millioner kroner i erstatning i perioden 2009-2012, hvor 40 % av det samlede utbetalingsbeløpet gjaldt tannbehandling. Erstatningsutbetalingene for tannbehandling beløp seg fra 5000 kroner til i overkant av 600 000 kroner. For første halvår 2013 utgjorde utbetaling etter klage på tannbehandling mer enn 49 % av NPEs samlede utbetaling.
Mangelfull og manglende behandling
Rapporten viser at 97 % av sakene som skyldes svikt i behandlingen på grunn av mangelfull eller manglende behandling, er tannlegesaker. Disse sakene omhandler hele spekteret av tannbehandling som rotfylling, kronebehandling, innsetting av broer og implantater, trekking av visdomstenner samt diagnostisering og behandling av tannkjøttsykdommer. Det kan her være snakk om mangelfull behandling over flere år med påfølgende tannskader eller at spesifikk behandling som for eksempel bro-behandling eller rotfyllinger har vært mangelfull. I en del tilfeller har tannlegen ikke brukt kofferdam.
Ved gjennomgang av årsak til medhold viser det seg at flest pasienter har fått medhold på grunn av mangelfull eller manglende behandling eller undersøkelse. Det er også en rekke saker hvor det er konkludert med at behandlingen er utført feil. I tillegg er journalføringen for dårlig i en del saker.
Når det gjelder feil behandlingsteknikk eller-metode er 68 prosent tannlegesaker. Eksempler er dårlig tilpasning av bro/kroner eller nerveskade i tunge.
Tannlegesakene utgjør 65 % av sakene der manglende indikasjon for operasjon eller behandling er registrert og i gruppa mangelfull journalføring er 64 % tannlegesaker.
Når det gjelder svikt i diagnostikk utgjør tannlegesakene nesten en tredjedel. Disse gjelder for en stor del forsinket diagnostisering av tannkjøttsykdom tross symptomer.
Den totale medholdsandelen er 35 %. Imidlertid har tannlegesakene en medholdsandel på 42 %.
Eksempler på tannbehandlingssaker
Medhold: NPEs vurdering: |
Avslag: NPEs vurdering: |
Se andre eksempler fra NPEs nettsted:
Om nerveskade
Om rotfylling
Se NPEs faktaark om klager på tannbehandling
Les hele rapporten her
Finansiering av erstatning
I NPE er privat helsetjeneste egen ordning som skal ha sitt eget regnskap adskilt fra forvaltningen av offentlig helsetjeneste. Forutsetningen for finansieringsordningen for privat helsetjeneste er at de private helseaktørene dekker kostnader til behandling av sakene (driftsutgiftene) og eventuell erstatningsutbetaling gjennom innbetaling av årlige tilskudd til NPE. Tilskuddene inntektsføres på fondet for privat helsetjeneste. Utbetalte erstatninger belastes tilsvarende fondet. Erstatningene er en rettighetsbasert ytelse som ikke styres av innestående beløp på fondet. Manglende oppslutning om ordningen kan derfor føre til at de som har meldt seg inn må dekke en større grad av andelene enn forutsatt. De private virksomhetene har melde- og tilskuddsplikt. Pliktforsømmelse er straffbart og manglende betaling av tilskudd kan føre til regresskrav fra NPE.
TKØ har utviklet et program for egenevaluering av journalføring. Det finner du her.