Den største kompetanseutfordringen for tannhelsepersonell er å holde seg godt oppdatert gjennom hele yrkeslivet. Gjennom TKØ sitt arbeid med å etablere læringsportal for tannhelsepersonell har vi tatt utgangspunkt i behovet for mer målrettet, effektiv og kontinuerlig kompetansebygging.
Bilde. Et læringsorientert miljø for fremtiden innen tannhelsetjenesten.
I en kunnskapsintensiv virksomhet som tannhelse vil en grunnutdanning ikke være tilstrekkelig for å kunne praktisere godt på sikt. Vi ser på e-læring og andre nettbaserte hjelpemidler som godt egnet til å sikre tannhelsepersonell løpende faglig påfyll og oppdatert kunnskap. For å kvalifisere seg til et langt yrkesliv må tannhelsepersonell utvikle og oppdatere seg hele tiden. Dette er som en kapital som må forvaltes.
Fordelen med e-læring er at det gis fleksible læringsmuligheter med hensyn til tid og sted. Det er også kostnadsbesvarende fordi det når så mange og kan gjenbrukes.
Vårt fokus er på skape bedre samsvar mellom måter å lære på, kompetanseaktiviteter og behov i det daglige arbeidet. Ved å integrere opplæring og annen kompetansegivende aktiviteter i det daglige arbeidet, mener vi det vil gi best effekt.
Det er et potensial for å utnytte ressursene mer samordnet og effektivt på tvers i bransjen og dermed få til et felles kompetanseløft. Effektiviseringspotensialet gjelder kunnskapsdeling, gjenbruk av kompetansetiltak og at flere får tilgang til kompetansetiltak.
For å lykke med å få til en mer målrettet, effekiv og kontinuerlig kompetansebygging, legger vi vekt på å stimulere til et tett og fruktbart samarbeid mellom tannhelsepersonell som er geografisk spredt. Dette håper vi skal bidra til å styrke felles kompetanse og identitet.
Strategien vår tar utgangspunkt i kunnskap om hva som skjer i det daglige arbeidet innen tannhelse i dag, hva gjøres på kompetanseområdet i dag, og hva som er behovet for framtidig kompetanse og læringsmåter.
Vi jobber ut fra både formelle krav og behov/ønsker som gjelder tannhelsepersonell:
Formelle krav:
- Jfr. krav fra Den norske tannlegeforening (NTF) om kompetansebygging
- Internkontrollforskriften
- Nasjonale kvalitetsindikatorer
Som første land i Norden ble det i Norge etablert i 9 kvalitetsindikatorer i desember 2008 for tannhelsetjenesten. Dette skal bidra til mer søkelys på kvalitet, i første omgang primært i den offentlige tannhelsetjenesten. Ulikhet i tannhelse og samhandlingskrav er blant det som vektlegges.
Arbeidet med kvalitetsindikatorer har pågått i tre år inkludert opphold for å vente på Stortingsmelding nr. 35 (2006-2007) om framtidas tannhelsetjeneste. En bredt sammensatt gruppe med fagfolk har deltatt i arbeidet, i tillegg til SSB og brukergrupper. Helsedirektoratet har ledet arbeidet.
TKØ har fanget opp følgende behov/ønsker fra fagmiljøet:
- Standardisering (felles kompetanseplattform):
- Varierende praksis på å stille diagnoser og behandling,
- jfr. Forbrukerådet`s undersøkelse og rapport om tannhelse ”Test av tannlegekvalitet”
- Jfr. Veilederen fra Helsedirektoratet
- Varierende praksis på å stille diagnoser og behandling,
- Nye metoder og verktøy for læring
- Mer tilgjengelig og tidsbesparende
- Mer målbare, gi bedre effekt og føre til adferdsendring over tid
- Tilgang til faglige råd og tips i det daglige arbeidet
Med dette for øyet vil vi i TKØ satse videre på å tilby tannhelsepersonell mulighet til løpende faglig påfyll og oppdatert kunnskap. Innspill til TKØ sin satsing mottas gjerne på følgende e-post adresse: tko@ostfoldfk.no.