Årets program var basert på innspill og ønsker fra deltakerne, og hovedtemaene på agendaen var kognitiv adferdsterapi (KAT) og selvivaretagelse av behandlere.

Fra angstbehandling til tannbehandling

TkØs TOO-tannlege, Jorun Torper, innledet samlingen med å gå igjennom behandlernes rolle i tannbehandlerteamet, deres funksjon, oppgaver og mål. Tannbehandlerteam TOO behandler pasienter, som har vært gjennom eksponeringsterapi hos tverrfaglig behandlerteam TOO. Hun understreket at tannbehandlerteamene er helt avhengig av å få tilstrekkelig informasjon om de henviste pasienter fra de tverrfaglige behandlingsteamene. For å skape tillitt, må behandlerne vite i forkant hva pasienten har vært i gjennom og være godt forberedt.
 
En av deltakerne på samlingen, tannhelsesekretær Justyna Sjøberg fra tannbehandlerteamet i Oslo kommune, kjenner seg godt igjen i dette. - Før vi kan begynne å jobbe med pasienten, må vi vite hva pasienten har vært igjennom hos det tverrfaglige temaet ellers kan det være at vi ubevisst gjør noe som pasienten ikke er fortrolig med eller er redd for, for eksempel at vi bør være ekstra forsiktig med brå bevegelser når vi løfter et instrument, sier hun.

Å skille mellom situasjon, tanker og følelser

– Personlig relasjon mellom tannlege og pasient er sentralt i TOO-behandlingen, og det å etablere og bygge et slikt forhold er viktig, men ofte krevende, understrekte TkØs psykologspesialist Charlott Holstad.

I sitt foredrag om kognitiv adferdsterapi (KAT) forklarte hun hvordan terapiformen kan fungere i TOO-sammenheng. KAT er en dokumentert behandlingsmetode for psykiske lidelser, som er opptatt av hvilke tanker som knytter seg til situasjonen her og nå. Sentralt i terapien er å skille mellom situasjon, tanker og følelser. Imidlertid er det ikke alltid lett å definere hva som er hva; det kreves kartlegging og bevisstgjøring for å sortere ut hva som er følelser og hva som er tanker, forklarte Charlott.

La uniformen bli igjen på behandlingsrommet – å ivareta seg selv

Å behandle mennesker som har det vanskelig, påvirker også behandleren. I foredraget «Selvivaretagelse i arbeid med mennesker som har det vanskelig» snakket psykologspesialist Åshild Nupen om hvordan behandlerne kan håndtere sterke pasienthistorier. Hun ga konkrete verktøy og tips for hvordan man skal takle inntrykkene i etterkant av møtet med pasienten. Noen ganger kan det være voldsomme inntrykk som må fordøyes og som behandler må du også ivareta deg selv. – Legg igjen tannlegefrakken på jobb, ikke bare fysisk, men også mentalt, oppfordret Åshild, og la til at det nok er vanskelig i starten. Det krever trening og øvelse, men har mye å si for behandlerens hverdag.

Erfaringsutveksling

Underveis i programmet var det også rom for spørsmål og erfaringsutvekslinger mellom deltakerne. En av dem, Marie Eng, syns at det var spesielt lærerikt å møte andre tannleger og høre om deres erfaringer. Som relativ fersk tannlege i tannbehandlerteam TOO i Elverum, var det nyttig å bruke anledningen til å treffe andre med tilsvarende arbeid for erfaringsutveksling.   – Slike samlinger er viktig forum for å treffe andre som jobber med samme type problematikk, sa Jorun, og oppfordret deltakerne til å dele erfaringer for å kunne lære av hverandre.

– Denne samlingen var givende. Nå har jeg fått mye informasjon og faglig påfyll og selv om jeg har en god del psykologisk teori fra før, skal jeg absolutt lese mer av litteraturen som vi ble anbefalt her, sier Marie fornøyd.

TOO-teamet ved TkØ takker for godt oppmøte og ser frem til neste samling.